Lectia 3
Cantarea de biruinta – IMNUL
Jud. 5:15
"Ascultati imparati !Luati aminte domnitori!
Voi canta, da, voi canta Domnului
Voi canta din alauta Domnului,Dumnezeului lui Israel.
Ca si cantarea lui Moise, cantarea de biruinta a lui Debora ne aduce tot mai aproape de genul muzical numit "IMN". Imnul este "ofranda" adusa celui elogiat.Este o melodie sacra, impunatoare, si plina de greutate. Prin aceasta omul isi exprima devotamentul sau fata de cineva, fata de ce ii este mai scump si doreste chiar sa se sacrifice pentru aceasta. Cantarea de biruinta a fost cantata in numeroase ocazii cand autorii erau biruitori si aceasta arata ca omul simte nevoia sa inalte spiritul sau spre Cel care l-a dus la aceasta. Cel care a pus in om acest element fundamental, care se adreseaza facultatilor noastre numai prin simtul auzului, Acela are totdeauna dreptul sa fie laudat prin cantul inimilor noastre, caci El ne aduce biruinta,slava si onoare. De multe ori oamenii sunt inclinati ca in momente de glorie sa aduca laude unor "stele" pamantesti care au facut sa ridice un stindard. Dar ei uita ca acei prin care a venit biruinta nu sunt decat uneltele Cerului, si lauda se cuvine doar Celui Prea Inalt. Aducand lauda unui muritor, este exact "jertfa adusa zeilor" care fac sa manie pe Dumnezeul Cel viu si sa trimita urgiile Sale asupra celui ce pacatuieste astfel. "Blestemat este inselatorul". Chiar daca jertfa nu este beteaga, "mielul" este fara cusur, dar inchinata altcuiva decat Celui care o merita, este la fel de rea.
Ieremia 18:15 Totuşi poporul Meu M-a uita tşi aduce tãmâie idolilor; s-a abãtut din cãile lui, a pãrãsit vechile cãrãri, şi a apucat pe cãrãri şi drumuri nebãtute,"
Cantarea de biruinta este lipsita de superficialitate. Ea este cantata din inima, ceea ce ii confera cu adevarat aspectul de imn, de cant solemn, puternic, ce poate indemna orice ascultator sa se alature in a aduce lauda. Sa simta aceiasi bucurie, si impreuna sa existe convingerea ca prezenta atotputernica a Dumnezeirii este in acel loc.Faceti ca prin cantul imnului de biruinta sa emanate in jur acelasi sentiment de entuziasm. Ascultatorul indiferent sa fie smuls din starea monotona si sa se alature unui cant inaltator. Acesta este efectul unei muzici cantate din inima. Acesta este rolul ce-l joaca muzica in viata noastra. Comunicare, entuziasm, insufletire. Nimic nu poate fi mai convingator decat niste acorduri muzicale, cantate cu putere launtrica. Astfel, cel mai "feroce" personal nu poate ramane indiferent la o asemenea provocare. Muzica este o forta.Cu ea se poate distruge cea mai puternica stanca, si poate sfarama toate inimile impietrite de atata ura si neomenie. Muzica este incarcatura ce poate mina orice camp, oricat de bine ar fi pazit. Doar imnul cantat din inima poate transforma din atmosfera imbacsita de egoism si suprematie, o activitate plina de iubire, loialitate si lepadatre de sine.
Oratoriul Mesia
Cea mai inalta capodopera muzicala existenta care a invaluit lumea cu nemuritoarele arii inspirate. Georg Friederich Handel, contem-poran cu Bach se hotaraste sa nu mai scrie nimic. Era obosit de munca lui, de viata ce o traise si cazu bolnav la pat; astepta sa treaca la odihna. Dar misiunea lui nu se terminase. Trebuia sa lase lumii cea mai complexa capodopera, ORATORIUL MESIA. Nu avea nimic planuit, nici o inspiratie nu trecea prin auzul sau interior. In acest moment de "criza", curierul ii intinse un plic. Il desfacu. Era o cerere, sau mai bine zis un indemn pentru o noua lucrare.Textul cuprindea intregul mesaj despre Mantuitorul lumii, iar in acest moment, inspiratia Divina ii lumina auzul, si neputand respinge indemnul, cu ultimele forte scrie ceea ce avea sa fie cel mai minunat oratoriu care a rasunat peste veacuri. Dupa scrierea acestei lucrari a mai avut insa putere sa il si prezinte in prima auditie la Londra in fata regelui . Impresionat de mareata lucrare, la corul 42 "ALELUIA" insusi regele s-a ridicat in picioare impreuna cu tot auditoriul, in semn de respect pentru Imparatul imparatilor si Domnul domnilor. Regele insusi a recunoascut ca Domnul Dumnezeu domneste peste lume din vesnicii si doar Lui i se cuvine slava. De atunci, oridecateori se prezinta aceasta lucrare , publicul englez se ridica in picioare in fata Autoritatii Divine.
Legat de acest cor – 42 din Mesia – compozitorul G.F. Handel a cerut pe patul de moarte sa poata asculta inca odata acest minunat cor, iar pe la masura 48, inchide ochii trecand la odihna, multumit de ceea ce a putut lasa in urma lumii iubitoare de frumos. Oratoriul Mesia a ramas ca cel mai puternic mesaj muzical cunoscut de lume ce a patruns prin muzicalitatea si textul sau, in inimile multor suflete, schimbandu-le total viata. Fie ca si pentru toti cei iubitori ai frumosului, sa ramana o placere de a asculta si savura acest puternic " vitamin" ce intareste spiritul uman.
.
1 – NOTATIA MUZICALA
Bemolul – b Coboara nota in fata careia e pus, cu un semiton. Bemolii, ca si diezii pusi ca armura la cheie indica prin numararea si dispunerea lor pe portativ, gama piesei respective. Ordinea in care se aseaza bemolii este inversul asezarii diezilor.
Si Mi La RE Sol Do Fa - muzical
H E A D G C F - cifrat
2 – TIMBRURILE VOCALE
Diviziunea vocilor in cele 4 categorii distincte ne parvin din timpuri medievale. Astfel in tratatele renasterii gasim deja mentionate cele patru parti de:
- Sopranus, cantus sau superius (de sus) numita apoi in tehnica contrapunctica si discantus.
Contra sau contra-altus ( opusa celei inalte) sau altus (inalta in contextul vocilor barbatesti)- Tenor, corifeul vocilor (vocum rector) purtatorul lui " cantus firmus" in cor.
- Bas, vocea de baza (grava)
Vom studia in lectiile urmatoare principalele voci profesionale.
Acum:
SOPRANA LEJERA
Aceasta detine o voce de un volum mic, dar de un timbru placut. Este capabila de virtuozitati tehnice deosebite (pasaje cromatice, triluri, arpegii, broderii) pe care le realizeaza cu mare lejeritate in registrul acut al vocii. Din categoria sopranelor lejere se desprinde o voce mai rara, de coloratura, care este cea mai inalta voce feminina, cu cele mai mari posibilitati de evaluare in registrul extrem acut. Timbrul unei soprane de coloratura este pur, diafan, apropiindu-se de ireal si inefabil.
Intinderea vocii ca ambitus - Mi1 – do2 exceptional fa2.
Modele de literatura muzicala dramatica
Pentru soprana lejera - Mozart – Flautul fermecat ( Regina noptii)
Glinka - Ivan Susanin ( Antonida)
Verdi - Traviata
Soprana de coloratura - Rossini – Semiramida
Delibes – Lakme'
Verdi - Bal mascat (pajul)
Donizetti- Lucia di Lammermoor
3 – Exercitii
Faceti cateva respiratii adanci, apoi pe rand cu fiecare vocala a,e,io,u,ă.î. Intonati clar , pe o singura nota, consumand tot aerul acumulat si cronometrati performanta. Nu va descurajati daca nu aveti aer nici macar ptr 15 sec. Exersati zilnic pana ajungeti la performanta sustinerii sunetului cca 50 sec intr-o respi-ratie.
- SUCCES –
NOTA :
Exercitiile facute in lectiile anterioare nu se abandoneaza. Ele au acelasi rol, si se fac zilnic impreuna cu cel noi, din lectiile respective.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu