Lectia 6 –
Cantec de iubire
Cantarea cantarilor 4:1
Ce frumasa esti iubito, ce frumoasa esti;Ochii tai de sunt ochi de porumbita sub mahrama ta. Parul tau este ca o turma de capre poposita pe coama muntelui Galaad.
In marile festivaluri de muzica, concursuri, la radio, si peste tot in lume se canta iubirea.Multi cantareti pun atata suflet in interpretarea melodiilor erotice si cauta sa le faca cat mai atragatoare. Insa majoritatea celor ce canta "fericirea" n-au o familie intemeiata, sau daca au, este foarte subreda. Daca se afla la a doua sau a treia casatorie, deja aceea nu mai e dragoste. Cantecul de iubire, de dragoste e foarte mult catat in aceasta lume. Aceasta arata nevoia omului in acest sens. Dumnezeu a stiut aceasta, si si deaceea cuvantul sau e un cantec de iubire : "Fiindca atat de mult a iubit Dumnezeu lumea..." Insa omul, lepadand pe Datatorul dragostei, bajbaie in intuneric cautand dragoste. O canta, o adora, o implora, o viseaza, dar in realitate traiesc tot nefericiti ,lipsiti de acest minunat dar al cerului. In canonul biblic exista o lucrare minunata a inteleptului Solomon, care a dat subiect de controversa multor comentatori, considerand aceasta carte neintegrabila in biblie. Totusi, aceasta carte a inspirat marii poeti ai lumii. Aceasta carte a zugravit prin cuvinte cea mai reala paralela intre dragostea dintre om si femeie, Dumnezeu si biserica. Cuvintele cartii, pline de miez, de farmec, au cucerit intreaga lume de atunci si pana in zilele noastre. Si astfel... veti intreba: " Ce e vinovat in muzica erotica"?
Minunata cantare a lui Solomon a fost cu destinatie unica. Era cantata pentru unica sa iubire. Nimic nu e vinovat in cantecul de dragoste cantat azi, daca ar pastra principiul sacru, al dedicarii singurei iubiri. Dar cum usuratatea a patruns peste tot, si acest dar minunat, este privit cu usurinta. Cantecul erotic a facut ca din sacrul act al casatoriei sa se ajunga la orgii care fac Stapanul universului sa-si intoarca fata de la noi. Ce e vinovat in aceasta muzica? – Am discutat in lectiile anterioare ca muzica se adreseaza tuturor facultatilor noastre. Si cum dragostea este un sentiment aparte, poate fi ata-cat foarte usor prin muzica. Ca si in celelalte cazuri, nu condamn cantecul de dragoste daca el are mesajul precis si adevarat. O asemenea cantare, daruita celei (celui) drag, poate insemna chiar daruirea totala unul altuia. Deaceea , poate fi binefacatoare in acest caz, si tot atat de distrugatoare atunci cand, cantata cu usurinta ea aduce cele mai rele fapte si indeparteaza dragostea lui Dumnezeu de la noi. Deci, in final, cantecul de dragoste trebuie privit ca un act sacru. Trecandu-l cu usuratate, trecem peste ceea ce Dumnezeu a numit sfant. Sabatul si casatoria sunt doua mari acte sfinte instituite de Dumnezeu de la facerea lumii. Daca privim sabatul cu sfintenie, vom avea respect fata de casatorie. Indragind muzica erotica, ea patrunde fara bagare de seama la comanda fiintei noastre. De acolo, foarte usor ne poate conduce la ruina. Iata dar... ce rau poate face muzica erotica!?...
Ce este frumosul 1
Priviti un porc ce doar a iesit din scaladatoare. E frumos ca...un porc.Fireste, e murdar, dar nu e vina lui ca, simtind nevoia sa se racoreas-ca, in cale i-a aparut in loc de o apa limpede, curata, o balta. Instinctul l-a condus intr-acolo. Ca s-a murdarit, asta-i alta treaba, insa curatati-l si lasati-l din nou "liber". Nu va trece mult si iar se va face... ca porcul. Ratiunea umana face ca totul sa fie frumos, placut privirii, auzului etc. Insa de ce nu tot ce se afla in asta lume e placut? Pacatul a stricat totul insa nu vom vorbi de crime, accidente si alte lucruri mai putin placute. Sa luam totusi exemple din lucrarile de arta. Meduza grecilor, inchipuita intr-o femeie avand pe cap o coroana de serpi, este socotita o mare lucrarea de arta. Si totusi, grecii spun ca cine se uita la ea se face de piatra. Atunci ce fel de opera este daca nu se lanseaza o astfel de idee? Cu ce e folositoare ome-nirii daca nu o poti privi? Si sunt superstitiosii care se vor feri sa priveasca o asmenea lucrrare.
Revenind la muzica – muzica atonala, moderna. E inteleasca de foarte putini oameni. Si totusi ea nu a aparut fara placere. Cel care a conceput-o a fost atras de aceasta si a andragit-o. Insa sunetele ei produc o senzatie mai ciudata. Toti avem dorinta frumosului dar, fiecare il priveste din unghiul sau.
Un mester zugrav este chemat de un client. Acesta ii cere sa-i lucreze ceva frumos. Nu are preferinte dar are incredere in mester. Acesta isi da toata silinta si face o lucrare artistica. Cand proprietarul verifi-ca lucrarea, constata ca nu e pe gustul sau. Mesterul a facut ceva frumos, dar era frumos doar din punctul sau de vedere. Atunci, care este frumosul? Un scriitor indian , Dhan Gopal Mujetskee scria in una din lucrarile sale: " Am fost in oras insa nu mi-a placut. Tot orasul era in miscare, era aglomeratie si zvoneau cu mare pasiune ca la teatru are loc premiera unei piese extraordinar de frumoasa. Din curiozitate, am mers sa vad aceasta "minune" insa n-am inteles nimic. Un hot ii fura banii unui alt hot iar al treilea urmarea pe primul sa-i ia banii. N-am inteles nimic. Am plecat iar in jungla in care am crescut. Nimic nu parea mai frumos ca aici. Apusul de soare, adierea usoara a vantului, pasari cantandu-si "imnul" lor de seara, totul era atat de natural si.... "frumos". Inserarea lasandu-se pe nesimtite si totul petrecandu-se intr-un mod atat de natural ma face sa simt in adancul sufletului valoarea frumosului. Din tufisuri se ridica mandra luna ce linisteste totul. Acea lumina difuza ma face sa savurez placerea unui aer curat si linistitor. Iata cum simt eu frumosul"
Acesta e Mujetskee ,dar nu si eu. Intr-adevar e frumos, si-mi place si mie... insa nu pentru toti acest colt de natura poate oferi cea mai placuta surpriza. Ei gasesc placere in alte locuri ce le ofera satisfactie. Si ... am mai auzit un proverb: "nu-i frumos ce e frumos, e frumos ce-mi place mie". Oare aceasta sa fie totul? Sa cercetam cuvantul lui Dumnezeu cu privire la acest subiec in lectia urmatoare.
1 – NOTATIA MUZICALA
1 – Identificarea unei game- II
Pentru a ne asigura de valabilitatea gamei descoperita la cheea, mrgem la finalul piesei care in mod obligatoriu trebuie sa se incheie cu nota ce indica gama. In caz contrar, se va termina cu o terta mai jos aratand astfel relativa gamei majore care este totdeauna minora. Deci, avem de a face cu o piesa minora. De exemplu: o piesa cu 2 bemoli la cheie indica - si bemol major. Daca la finalul piesei in loc de si e sol, atunci piesa e in – sol minor. Relativa gamelor sa afla coborand o terta mica de la tonica, respec-tiv 3 trepte coboratoare de la acordul major.
2 – TIMBRURILE VOCALE
Mezo-soprana - Se caracterizeaza printr-o voce puternica, impunatoare, vibranta, acoperind generos intregul registru feminin grav si o parte insemnata din cel acut. Aproape ca nu exista lucrare dramatica in care acestei voci sa nu i se atribuie pagini de mare expresie, carcaterizand situatii variate: de la scenele cele mai intunecate si dramatice la cele mai vioaie si exuberante.
Intinderea aproximativa a vocii

Modele din literatura muzicala dramatica
- Gluck - Orfeu
- Bizet - Camen
- Verdi - Aida ( Amneris)
- Saint Saens - Samson si Dalila ( dalila)
- Wagner - Lohengrin (Ortrude)
- Rossini - Barbierul (Rosina)
- R. Strauss - Elektra ( Klytemnestra)
3 – Exercitii
Intonati scara muzicala temeperata numind notele in toate cele trei notatii: muzical, cifrat, psaltic (vezi lectia 1)
Cautati sa identificati locul fiecarei note asezate pe portiv, linia sau spatiul pe care este asezata, astfel incat la prima vedere , o nota izolata s-o puteti identifica imediat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu