Lectia 1
O jertfa fara cusur
Maleahi 1:13-14
" Voi ziceti:"ce mai osteneala! Si o dispretuiti, zice Domnul ostirilor; si aduceti ce este furat, schiop sau beteag;Iata darurile de mancare pe care le aduceti!Pot Eu sa le primesc din mainile voastre?
Nu! Blestemat sa fie inselatorul care are in turma lui o vita de parte barbateasc, si totusi aduce Domnului o jertfa beteaga! Caci Eu sunt un imparat mare, zice D-l ostirilor, si Numele Meu este infricosat printre neamuri
"Aduceti Domnului o jertfa fara cusur". Cantul, lauda buzelor noastre este o jertfa adusa Domnului. Daca in vechiul Israel nu se admitea ca mielul de jertfa sa aiba vreun picior rupt sau o ureche taiata ori alt cusur, acelasi principiu este valabil si astazi. Nu jertfim miei, dar muzica denaturata ata de mult de la muzica divina la muzica lumeasca face acelasi obiect al inchinarii in zilele noastre ca si in vechime. Acest "vrajmas" al veacului pamantesc care a fost "starul" muzicii , a reusit sa strice si acest minunat dar lasat de cer. Deaceea, aduceti Domnului o jertfa curata care sa nu fie deformata de vrajmas. O muzica complexa e acea care are toate cele 7 criterii muzicale conform vointei Divine: - Melodia
- Ritmul
- Armonia
- Dinamica
- Agogica
- Textul
- Registratia
Muzica ce sufera din lipsa vreunuia din aceste criterii, este o muzica "beteaga".
MELODIA – sa aiba cat mai putine cromatisme, sa aiba forma si sa fie inaltatoare pentru spirit, nu pentru trup.
RITMUL – Stalpul de baza al muzicii care nu poate lipsi niciodata, nu trebuie sa iasa in evidenta sau sa impuna muzicii un caracter trupesc.
ARMONIA – Plina, dulce, sa nu fie seaca, ci cu frecvente schimbari de acorduri, chiar 2-3 intr-o masura, folosindu-se atat acordurile minore cat si cele majore ale gamei.
DINAMICA SI AGOGICA – Sunt elemente care in muzica lumii lipsesc, Intesitati, colorari, accelerari si rallentando , sunt cele care intensifica sentimentul emotional in muzica.
TEXTUL – Sa fie in acord cu Biblia, Cuvantul lui Dumnezeu sa inalte frumosul divin in sufletul si mintea noastra spre tinta care trebuie s-o atingem cu totii
REGISTRATIA – Sa fie calda, nu ragusita, tipata sau zgaraitoare. Sa confirme caldura si claritatea ce trebuie sa ne caracterizeze ca urmasi ai lui Hristos.
"Voi aduceti ce este furat, schiop sau beteag..."Jertfa noastra trebuie sa fie din turma nostra, nu furata. Adaptand versuri religioase la o muzica lumeasca, aceea e o jertfa furata; sau o adaptare a unei melodii sacre in stil lumesc e o jertfa schioapa, beteaga. Blestemat este acela care insala: Acela care are posibilitatea sa aduca o jertfa fara cusur si totusi jertfeste Domnului o muzica beteaga. Ia aminte si implineste.
"Ferice de cine citeste si are urechi de auzit cuvintele acestea si LE PAZESTE. Caci vremea este aproape" ( Apoc. 1:3)
Chemarea muzicii
Intrebat de un maestru care este tehnica cantatului la orga, marele geniu muzical J.S.Bach a raspuns: "A canta la orga este cel mai simplu lucru. Nu ai decat sa apesi clapa potrivita la momentul potrivit." Nu-l voi contrazice , are dreptate, numai ca aici este cheia.pentru clapa si momentul potrivit este nevoie de omul potrivit.Si eu as spune altfel aceasta definitie: " Formati omul potrivit si arta muzicala e cea mai simpla."
Cunoscand complexel muzicii, poti vedea cata arta si maiestri trebuie sa fi avut creatorul ei si al corespondentului in om. Muzica nu ar fi existat daca omul n-ar fi avut nevoie de ea. Si acel element al omului care e stimulat de muzica, este "dioda" care da imaginatie, entuziasm, bucurie, inteligenta, clarviziune, si face intreaga fiinta umana sa traiasca aproape de Creatorul ei. Muzica este cea mai puternica "funie" ce leaga omul de Creatorul sau. Si acolo unde pasiunea e stimulata de muzica, exista si posibilitatea ca acesta sa aiba succes in tot ceea ce face. Dar pana a ajunge la performanta muzicala trebuiesc potrivite ce "doua impedante", Pasiunea omului – si imensitatea artei muzicale.
In ciuda aparentei simplitati ce o declara Bach, muzica e una din cele mai complexe arte ce face omul sa traiasca emotii, cutremure si amintiri. Un copil a primit cadou de la tatal sau un joc in care se cerea ca prin anagramare, sa alcatuiasca harta lumii ce era facuta bucatele in pungulita de alaturi.Mai era specificat ca jocul poate fi gata dupa un lucru de cel putin 8 ore. Tatal, bucuros ca a gasit o ocupatie fiului sau si poate sta linistit 8 ore, lasa fiul sa lucreze. Nu dupa mult timp, copilul veni la el ca si mai inainte si incepu cu intrebarile care il opreau din lucru pe tatal sau. Acesta mirat, il intreba pe micut daca a facut jocul. Raspunsul copilului il facu curios si merge sa vada realizarea fiului sau. Spre surprinderea sa, harta era completa. Fiul reusise intr-un timp record sa aseze intreaga harta a lumii.Intrebat cum a reusit, fiul arata tatalui o inscriptie: "Potriveste omul si lumea va fi la locul ei". Pe spatele hartii era chipul unui om. Asezand omul, automat harta lumii era alcatuita. Potriveste deci omul, si totul va fi OK.
Omul potrivit poate fi oricine, chiar si tu, dar intai trebuie sa iti potrivesti calitatile , ca muzica sa poata avea un rasunet in tine si prin tine in intreaga lume. Cerul a pus in om acest dar divin care oricat l-ar ignora cineva, el a ramas si va ramane, unul din cele mai frumoase daruri oferite omului – MUZICA.
1 – NOTATIA MUZICALA
Primul rand considera denumirea muzicala
Al doilea rand este o notatie cifrata ce corespunde notelor respective
Randul trei constituie denumire psaltica a carei gama incepe ce "pa" respectiv "re".
2 – TIMBRURILE VOCALE* – Clasificarea vocilor
O mare parte din muzica universala a fost compusa pentru voce – instrument muzical natural si, cel mai expresiv vibrand direct prin fibrele simtirii omenesti, care pe deasupra, are avantajul ca poate folosi puterea cuvantului in transmiterea mesajului artistic.
Dupa natura lor, vocile sunt de doua feluri: Feminine – avand caracteristici timbrale cu ale celor de copii, - si barbatesti.
Datorita unor conditii fiziologice – naturale – vocile de femei si de copii intoneaza cu o octava mai acut decat cele barbatesti, caracteristica observata si in vorbire.
Dupa diapazonul sau intinderea ce le este accesibila din scara sonora,atat vocile feminine, cat si cele barbatesti pot fi : ACUTE , MEDII SI GRAVE. Prin elemente de timbru, vocile se diversifica in patru categorii ce le vom studia in lectiile urmatoare.
*( Material preluat de la prof.univ. Victor Giuleanu –" Tratat de teoria muzicii 1986")
3 – Exercitii
a) – In fiecare dimineata urcati treptat pana la cea mai inalta nota posibila, intonand clar, tonal si timbral notele, in special cele inalte. Reluati exercitiul si in scara coboratoare pana la cele mai grave note.
EXPLICATIE: Dimineata coardele vocale sunt fragile; exersand dimineata in primele 2 ore de la trezire, calitatea dvs vocala va deveni mai profunda, cu intindere vasta, exactitate si timbru.
RECOMAND – Aceste vocalize sa fie insotite de un instrument cu acordaj fix (Pian, Orga, Acordeon)
b) – Pregatiti o greutate de 2 kg. De preferat sa fie cat mai plata ptr a sta pe tot abdomenul.Apoi intindet-va pe podea cu fata in sus. Asezati greutatea pe abdomen si respirati.Astfel, la inspirare aerul intrat in diafragma sa poata ridica greutatea si la expirare sa se lase jos. Faceti acest exercitiu zilnic facand cel putin 15-20 respiratii in acest mod. Cu timpul, greutatea si respiratiile vor creste treptat.
EXPLICATIE – I) In acest mod va controlati respiratia si veti constata ca si in timpul liber veti respira corect, n doar in jumatate de plaman. Astfel de respiratie umple tot plamanul cu aer.
II) Muschiul diafragm se dezvolta , si astfel veti putea sustine frazele muzicale dificile.
Sustinerea ocupa locul 3 in grupa primelor calitati ce trebuie sa le aiba un muzician
1 – Exactitate ( tonalitate)
2 – Timbru
3 – Sustinere
4 - Lejeritate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu